Huisartsen Wiegman & Goede

1092BV Amsterdam
Herhaalrecept E-consult

Griepprik

DINSDAG 30 oktober van 14:30-18.30 UUR bent u welkom om met uw uitnodiging de griepprik te komen halen in de praktijk Wiegman & Goede

Bent u niet in de gelegenheid op deze dag te komen dan kunt u in overleg met de assistente op een ander tijdstip komen.

VERGEET UW UITNODIGING NIET MEE TE NEMEN!
De uitnodigingen zijn begin oktober verzonden.

Griep of influenza is een ziekte die door het influenzavirus wordt veroorzaakt. Dit virus infecteert de luchtwegen. De meeste mensen hebben milde klachten als ze griep hebben. Sommige mensen lopen meer risico om ernstig ziek te worden door de griep.

Jaarlijkse griepprik

De griepprik verkleint de kans op griep. Griep kan voor mensen met specifieke medische aandoeningen en voor mensen van 60 jaar en ouder ernstige gevolgen hebben. Als u tot een hierna genoemde groep behoort, krijgt u daarom het advies om de griepprik te halen. U ontvangt dan elk jaar een uitnodiging voor de jaarlijkse griepprik.

De griepprik biedt niet altijd bescherming tegen griep. Wel is aangetoond dat het de kans op griep kleiner maakt. De griepprik kan gezondheidsschade voorkomen of beperken. Als u na de griepprik toch griep krijgt zal mogelijk,

•  de griep milder verlopen
  • de kans op complicaties, zoals een longontsteking, kleiner zijn
  • de kans kleiner zijn dat de aandoening die u al heeft, door de griep verergert

De Gezondheidsraad adviseert de volgende groepen de griepprik te halen:

• Mensen met longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • Mensen met hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • Mensen met diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • Nierpatiënten; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • mensen met weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • Kinderen vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • Personen met een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • Personen met verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • Verpleeghuisbewoners die niet vallen onder bovengenoemde categorieën;
  • Mensen van 60 jaar en ouder.